Over conversie-optimalisatie wordt het nodige geschreven. Maar met welke correcties aan een site worden de verkopen nu echt verhoogd? Met hele kleine verbeteringen zijn vaak alleen grote shops gebaat. Kleinere webwinkels merken er niets van. Kleine shops hebben grovere veranderingen nodig om tot significant hogere sales te komen. Dit zijn onze learnings voor een hogere conversie. Ervaren op de eigen shops.

1. Cutoff-tijd

De tijd tot wanneer iemand kan bestellen om de order de volgende dag in huis te hebben, dat noemen we de cutoff-tijd. Bijvoorbeeld ‘tot 17 uur besteld = morgen in huis’. Hoe later de afkaptijd hoe hoger de conversie. Wij hebben zelf de cutoff-tijd verlegd van 17 uur naar 23 uur. Dat leverde (veel) meer sales op. Opeens konden bezoekers die na hun werk bestelden de producten ook de volgende dag in huis hebben. Deze groep bleken we voorheen simpelweg niet te bedienen.

De latere afkaptijd brengt logistiek gezien heel wat met zich mee. PostNL of DHL komen niet zomaar post ophalen in de late uurtjes. Vaak moet je zelf de bestellingen wegbrengen richting de distributiecentra. Voor ons was dat ook niet te doen, wij gingen o.a daarom over op fulfilment.

2. Verzendkosten

Duidelijk communicatie van de verzendkosten, dit is van groot belang voor de conversie. Bezoekers moeten niet de verzendkosten pas zien als alle gegevens zijn ingevuld. Vermeld de verzendkosten bijvoorbeeld in header of sidebar. Maar zorg er altijd voor dat op de winkelmand pagina duidelijk is wat gerekend wordt. Gratis verzending is goed voor de conversie maar kost marge, zeker op goedkope producten. Wij hanteren vaak een minimum bestelbedrag om gratis verzending te kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld gratis verzending vanaf 50 euro. Dit doet het goed voor conversie en de gemiddelde bestelwaarde stijgt!

Overigens is verzending via platformen als Sendcloud en Myparcel nuttig om te bekijken, zeker voor kleine shops. Met plugins en extensies kunnen veel e-commerce platformen direct worden gekoppeld. Verzendkosten nemen vrij snel af bij hogere aantallen!

3. Checkout

Veel e-commerce platformen kennen gelukkig een onepage checkout. Dus afrekenen op één pagina en niet door moeten klikken. Dit is goed voor de conversie. Ook belangrijk is om geen onnodige velden te tonen in de checkout. Dit leidt tot hogere uitstap. Vaak lijkt de vuistregel, hoe minder hoe beter. Uiteraard kan dit afwijken per productsoort. Soms is er nou eenmaal meer informatie nodig.

Velden als geslacht of geboortedatum zijn niet nodig om de order te kunnen voltooien. Natuurlijk is het wel data die mooi gebruikt kan worden in nieuwsbriefmarketing. Wij hebben zelf gekozen om nieuwsbrieven niet te koppelen aan geslacht, maar dit ligt natuurlijk aan de aard van de business.

4. Account

Klanten moeten eenvoudig kunnen bestellen, ook zonder een account aan te maken. Sommige shops verplichten bezoekers een account aan te maken voordat iets gekocht kan worden. Eigenlijk is dit vreemd. Ook zijn er shops die eerst een emailadres moeten verifiëren. Dat zijn allemaal barrières om iets te kunnen bestellen. Zorg er dus voor dat ook een gast kan afrekenen. Het aanmaken van een account is zeker interessant, helemaal voor herhaalaankopen, maar het moet niet verplicht zijn. Geef gebruikers bijvoorbeeld de keuze om af te rekenen als gast of het aanmaken van een account.

5. Kortingscodes

Het gebruik van kortingscodes is niet meer weg te denken uit de e-commerce. Natuurlijk kunnen kortingscodes via affiliates worden ingezet maar de codes kunnen ook direct door de shop zelf worden ingezet. Bijvoorbeeld door een code te tonen als mensen de site dreigen te verlaten. Op deze manier worden bezoekers toch nog verleid tot aankoop over te gaan.

Ook kan gekozen worden om een kortingscode fysiek mee te leveren bij de order, bijvoorbeeld op een flyer. Dit is overigens geen manier om conversie te hogen maar werkt goed voor retentie en de orderwaarde stijgt er door.

Met deze 5 conversieverhogende tips blijkt de noodzaak nog maar weer eens voor een degelijk platform. Veel van deze tips zijn met Woocommerce bijvoorbeeld direct door te voeren. Geen dagen ontwikkeltijd maar binnen een paar uur al in te zetten.