Dus je hebt een webwinkel. Er is geïnvesteerd in techniek en design en waarschijnlijk lukt het vullen van producten je ook al wel aardig. Maar dan, hoe verder? Het echte werk begint pas als de shop live staat. Hoe zorg je ervoor dat de webwinkel zich gaat ontwikkelen? Er moet continue ‘getweakt’ en geoptimaliseerd worden. Een webwinkel is nooit af. Hieronder een selecte tools die volgens ons onmisbaar zijn.

De tools in dit artikel zijn bruikbaar voor veel shops, maar beginnende of kleine webwinkels zullen er het meest aan hebben.

Content creatie

Een terugkerend ritueel is het creëren van content. Zonder content wordt online vindbaarheid een stuk lastiger, misschien wel onmogelijk. Veel webwinkeliers kiezen voor een blog. Een blog waarop tips, nieuws, trucs, tutorials en video wordt gedeeld. Goed om organisch zoekverkeer naar jouw shop te trekken. Maar waar schrijf je over en welke keywords doen ertoe?

Ubersuggest. Met deze gratis tool kun je oneindig zoeken naar keywords die voor jouw webwinkel relevant zijn. Geef een algemeen keyword in en er rollen honderden andere keywords uit met het bijbehorende zoekverkeer. Onmisbaar voor iedereen die blogt. Want uiteindelijk draaien jouw blogs om het verkrijgen van bezoekers. Weet dus waar jouw potentiële bezoeker naar zoekt. Maar de tool is ook interessant om nieuwe ideeën op te doen. Bloggen moet je volhouden, de zoektocht naar nieuwe onderwerpen wordt makkelijker met Ubersuggest.

Unsplash. En natuurlijk moeten die blogs voorzien zijn van afbeeldingen. Het beste is om zelf foto’s te maken. Met dit vergt geld en/of enige handigheid. De snelste (en goedkoopste) oplossing is een stockfoto. Nu kan je kiezen voor de standaard clichématige stockfoto’s maar je kunt ook gaan voor stockfoto’s die wel mooi zijn. Unsplash is een fantastische site vol met goede foto’s van fotografen over de hele wereld. En het is nog gratis ook.

SEO

Natuurlijk moet jouw webwinkel geoptimaliseerd zijn en blijven om goed te ranken in Google.  SEO gaat overigens hand in hand met content (en met backlinks). Die content moet ook weer voldoen aan de basisprincipes van zoekmachine optimalisatie.

Screaming Frog. Een desktopapplicatie om websites te onderzoeken en allerlei ‘on page’ elementen te analyseren. Screaming Frog is zeer veel gebruikt en is onmisbaar voor marketeers. Als eigenaar van een webwinkel is het programma in te zetten om de shop intern te analyseren, maar natuurlijk ook om concurrentie in de gaten te houden. Screaming Frog is gratis en te gebruiken op Windows, Mac en Linux.

Backlinks

Naast content en SEO (techniek) moet er ook de nodige aandacht worden besteed aan het verkrijgen van backlinks. Deze driehoek, en het samenspel tussen de drie eenheden, zorgt voor vindbaarheid. Een backlink houdt in dat een andere site naar jouw site gaat linken. Relevantie en domeinautoriteit spelen hierbij een grote rol.

Ahrefs. Een uitgebreid platform, onder andere om backlinks te controleren. Natuurlijk kan je dit van je eigen site doen, maar vergeet vooral je concurrentie niet! Naast backlinks rollen er veel meer ‘metrics’ uit deze tool. Denk aan keywords, zoekvolume, voorgestelde CPC en nog veel meer. Het nadeel aan Ahrefs is de prijs, vroeger kende het platform een gratis variant maar die lijkt verdwenen. Het instaptarief is nu 99 dollar per maand. Dit is voor een bureau waarschijnlijk geen probleem maar als je het gebruikt voor je shop kan de prijs te hoog zijn.

Linkody. Ook dit is een tool om backlinks te controleren en te monitoren. Hoewel Linkody veel minder uitgebreid is dan Ahrefs is de prijs daar ook naar. Hier heb je al een pakket voor nog geen 14 euro per maand. Linkody focust echt op backlinks. De tool houdt bij hoeveel links er naar jouw site leiden en classificeert ze, onder andere op autoriteit. Nieuwe links worden keurig bijgehouden. Je krijgt inzicht of jouw marketinginspanningen hun vruchten afwerpen. Uiteraard kan de concurrentie ook bijgehouden worden.

Verzending

Goede logistiek is iets waar veel (beginnende) webwinkels mee worstelen. Het komt nog heel veel voor dat shops hun pakketten braaf naar het dichtstbijzijnde servicepunt brengen. Dagelijks post wegbrengen is een week leuk daarna komt het besef dat het wel heel veel tijd kost en bovendien kun je maar tot 17 uur bij het servicepunt terecht.

Myparcel. Met Myparcel verzend je pakketten en brievenbuspakjes via PostNL. Met handige plugins kun je jouw webshop direct koppelen zodat je alleen maar hoeft te exporteren. Je automatiseert jouw verzendproces. Daarna is het een kwestie van labels printen en klaar. Klanten krijgen automatisch een track&trace emailtje. Ook kun je via Myparcel de post dagelijks laten ophalen. Je betaalt bij Myparcel per zending, dit bedrag ligt stukken lager dan wanneer je via een servicepunt verzendt. Je bespaart sowieso 15% per zending door over te gaan op deze oplossing.

Bijkomend voordeel is dat de plugin van Myparcel ook met afhaalpunten werkt en dat klanten kunnen kiezen voor tijd en datum van ontvangst, meer keuze dus. Dit lijkt in hogere conversie te resulteren, hoewel wij dit zelf niet hebben getest.

Retentie

Terugkerende klanten, daar is iedere internetondernemer naar op zoek. En retentie wordt hoger naarmate er contactmomenten zijn. Nieuwsbrieven zijn goede manieren om contact te houden, maar kortingscodes werken ook goed.

Mailchimp. Waarschijnlijk het meest gebruikte nieuwsbriefplatform ter wereld. En terecht. Het werkt uitstekend en kent een gratis versie. Met Mailchimp maak je je eigen nieuwsbrieven en verzend je zo zeer eenvoudig. Kies uit templates of maak er zelf eentje. Importeer contacten direct uit systemen, met allerlei plugins en extensies een makkie. Met Mailchimp zorg je voor contact met klanten en partners. Let er wel op dat je aangeeft in je privacyverklaring dat je data voor dit doeleinde gebruikt… Sinds 25 mei 2018 is dit verplicht.

Kortingcodes werken fantastisch om klanten terug te laten keren. In veel systemen zit het gebruik van kortingscodes inmiddels inbegrepen. Dit boost de retentie.

 

Tools zijn er uiteraard in overvloed. Maar bovenstaande gebruiken wij zelf zeer geregeld. Suggesties? Laat ze achter in de comments.