Webwinkeleigenaren kunnen hun assortiment verkopen op bol.com. Bol.com kan dus gezien worden als extra verkoopkanaal, en daar is eigenlijk iedereen naar op zoek. Ook wij bieden voor enkele shops het productaanbod ook aan op bol.com. In deze blog gaan we in op onze ervaringen.

Het verkopen op bol.com is snel opgestart. Eerst dien je jezelf als bedrijf in te schrijven en moet dit gekeurd worden. Maar na een paar dagen ben je dan klaar om te starten en kun je jouw assortiment toevoegen. Het toevoegen kan heel snel gaan als het product al ooit op bol.com heeft gestaan (of nu staat). In dat geval kun je met een EAN nummer alle data direct inladen en alleen een prijs en levertijd opgeven. Staat het product nog niet op bol.com? Dan dien je zelf alle data op te geven, dit kost dus meer tijd. En ja, dat is handig gedaan door bol.com. Jij vult op deze manier hun platform. Gratis.

Onze ervaringen op bol.com

Bol.com heeft de naam en de bezoekersaantallen waar kleine shops alleen van kunnen dromen. Ook in niches. Wij zijn zelf actief in allerlei niches en het bleek al snel dat bol.com ook daar gewoon voor sales zorgt. Over het algemeen zijn we redelijk te spreken over bol.com. Toch zijn er ook aardig wat kritische noten.

Marge

Natuurlijk kost bol.com geld. Op ieder product berekent bol.com een fee voor zichzelf. Let wel, de verzendkosten moeten bij de prijs zijn inbegrepen en daarover berekent bol.com dus ook hun fee. In sommige gevallen gaat het wel om 22 procent fee. Dat is hoog, veel hoger dan bijvoorbeeld een affiliate. En hoewel bol.com zichzelf nooit als een affiliate zal zien, heeft de constructie er wel veel van weg. Ze hebben geen voorraad en verzenden niet. Ze leveren ‘slechts’ de sale aan. En de data is voor bol.com (daarover later meer).

En uiteraard doet jouw verkoopprijs er flink toe. Bol.com stuurt op een lage prijs aan en laat weten wat concurrentie rekent. In de praktijk komt het erop neer dat alleen de goedkoopste aanbieder op bol.com z’n producten verkoopt.

Retouren

Bol.com hanteert een heel ruim retourbeleid. Tot 30 dagen kan een klant gratis retourneren. In de praktijk werkt dit voor veel webwinkels nadelig. Ook bij ons ligt het percentage retouren via bol.com veel hoger dan het percentage retouren via de eigen shops. En veel retouren komen ook nog eens beschadigd binnen, niet vanwege de post maar omdat de klant (die dus via bol.com had besteld) het product al heeft gebruikt en het gewoonweg probeert te retourneren, het retour sturen is immers gratis… Nu kun je een retour wel afkeuren, maar dit levert vaak discussie op. Je kunt als verkoper een afwijkend retourbeleid hanteren, maar de vraag is of een klant dit leest voordat ie tot aankoop overgaat. Navraag bij bol.com leert dat men ook daar weet dat die voorwaarden niet echt gelezen worden. Ze adviseren daarom om een insert aan de order toe te voegen met de retourvoorwaarden. Een extra handeling dus, en daar ben je eigenlijk niet naar op zoek.

IT

De IT van bol.com werkt niet optimaal. Eigenlijk vreemd voor zo’n reus, maar onze ervaring leert dat er nog wel een aantal zaken (veel) beter kunnen.

Zo is het lastig – of gewoonweg onmogelijk – om een productafbeelding te wijzigen. Bol.com raadt aan om contact met ze op te nemen om het handmatig voor je te wijzigen. Dit kan met 1 of 2 producten prima, maar met 300 afbeeldingen wordt het lastig. Het gevolg is dan dat afbeeldingen maar helemaal niet gewijzigd worden waardoor de klant voor een verrassing komt te staan als ie het product ontvangt, iets wat uiteraard ook weer effect heeft op het aantal retouren.

Ook is het niet mogelijk om je marge te berekenen bij bol.com. Dit kan ook als voordeel werken, je deelt immers minder met het bedrijf, maar tegelijkertijd draait het wel om die marge. Bol.com verandert hun fee nogal eens (bijvoorbeeld door tijdelijke verlagingen) en daarom is het lastig de marge handmatig bij te houden. Idealiter vul je bij bol.com gewoon jouw verzend- en inpaktarieven in waarna bol.com laat zien wat er over blijft na aftrek van hun fee. Dit ontbreekt helaas waardoor het moeilijker aan te tonen wordt of het verkopen aan een bepaald product rendabel is.

Performance bol.com

Om kwaliteit van een verkoper te kunnen meten houdt bol.com performance bij. Zo kijken ze naar beoordelingen van klanten, annuleringen en levertijden. Bij die levertijden lijken zaken niet op orde. Bol.com meet a.d.h.v. track&trace maar onze ervaring leert dat hier zaken niet in kloppen. Sowieso worden storingen niet meegenomen en een niet ingevulde track&trace gegevens levert je automatisch een paar strafpunten op. Op het gebied van performance zou veel beter zwaarder gekeken kunnen worden naar beoordelingen van klanten.

Een zeer groot manco aan de IT is het feit dat koppelingen ontbreken. Bol.com zou moeten zorgen voor koppelingen (plugins of extensies) met in ieder geval grote e-commerce systemen. Voorraad, verzendinfo en bijvoorbeeld content zouden 1 op 1 uitgelezen kunnen worden. Vooral voorraad is belangrijk natuurlijk, nu moet voorraad op bol.com handmatig gecorrigeerd worden. Overigens kan er gekoppeld worden maar hier zijn externen voor nodig die hier ook weer geld voor rekenen (vaak maandelijks). Dit zet de marges nog verder onder druk.

Data

Het grootste nadeel van verkopen op bol.com is de data die bol.com genereert met jouw verkopen. Emailadressen van klanten zijn voor jou niet zichtbaar, die blijven netjes bij bol.com. Jij kunt de klant dus nooit benaderen, alleen bol.com kan dit doen.

Ook weet bol.com precies welke producten hard lopen en tegen welke prijzen, zonder dat ze ooit die producten zelf hebben hoeven inkopen of verzenden. Grote kans dat bol.com hardloper van verkopers direct in het eigen assortiment opneemt en het product hardcoded bovenaan zet. Op dat moment zal je als verkoper dat product niet veel meer verkopen.

 

Er zijn dus nogal wat kritische aantekeningen maar dit betekent niet dat bol.com genegeerd kan worden als verkoopkanaal. Integendeel, wij maken er nog steeds gebruik van. Maar wel door zeer berekenend te werk te gaan. Door bol.com ga je meer verkopen en kan je zelf dus groter inkopen. Ook zal de naamsbekendheid van jouw shop toenemen door jouw producten ook hier aan te bieden. Maar blijft kritisch en neem dagelijks – zeker in het begin – jouw marges opnieuw onder de loep.