B2B vs B2C online marketing

Uit een vorig jaar gepubliceerd onderzoek onder 500 marketing professionals in de VS is gebleken dat er veel verschillen zitten tussen B2C en B2B op het gebied van online marketing. Vooral op SEO, PPC en social media gebied zitten er aantoonbare verschillen tussen deze twee markten. Hieronder een overzicht van de belangrijkste resultaten:

1. Belangrijkste doel online marketing
B2B: 46,6% vermeldt dat het genereren van leads het belangrijkste doel is van online marketing.
B2C: 39,9% vermeldt dat online sales het belangrijkste doel is van online marketing.

2. Grootste impact op het genereren van leads
B2B: 57% SEO, 25% PPC, 18% social media
B2C: 41% SEO, 34% PPC, 25% social media

3. Verdeling budget onder de aspecten
B2B: 33% SEO, 29% Overig, 28% PPC, 10% social media
B2C: 43% PPC, 22% SEO, 20% Overig, 15% social media

Aan deze resultaten is af te lezen dat social media in de B2C markt een grotere rol speelt dan bij de B2B markt. Ook is het belangrijkste doel voor beide markten anders, dit is logisch aangezien B2C bedrijven vaak klanten hebben (consumenten) die rechtstreeks uit hun webshop kopen. Bij de B2B bedrijven heeft de conversie vaak een langere doorlooptijd en omdat bedrijven aan bedrijven leveren speelt vooral de relatie tussen beide partijen een grote rol. Het vertrouwen en de geloofwaardigheid van uw bedrijf is bij de B2B markt aanzienlijk van groter belang dan bij de B2C markt. Onderstaand een beknopt overzicht van beide markten en hun aspecten:

B2B
1. Relatiegericht
2. Kleine(re) markt, gefocust op de getargete markt
3. Lange(re) lead time (doorlooptijd, van aanvraag tot sale)
4. Hecht grote waarde aan service

B2C
1. Grote(re) markt
2. Korte(re) lead time (doorlooptijd, van aanvraag tot sale)
3. Hecht grote waarde aan prijs, status, verlangen
4. Product driven

De online marketing strategie zal bij beide markten anders moeten worden geïnterpreteerd, vaak alleen al om de belangrijkste vraag te beantwoorden: ‘Waarom doet ons bedrijf aan online marketing?’. Zoals gezegd zal bij B2C de strategie zich vaak richten op online sales en bij B2B op het generen van leads.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *