Het is zover: je bedrijf gaat internationaal. Misschien ga je zaken doen in het buitenland of wil je juist buitenlandse klanten naar je Nederlandse bedrijf trekken. Het eerste wat je doet is je site aanpassen en aanbieden in andere talen. Hoe zorg je dat je website in Nederland goed blijft ranken in de zoekmachines en ook in andere talen goed naar voren komt? Dat begint bij je domeinnaam.

Subdomein, ccTLD of subfolder?

Er zijn drie manieren om vertaalde content aan te bieden. Ten eerste kun je ervoor kiezen een lokale domeinextensie aan te vragen. Met een zogeheten ccTLD (country code top-level domain) laat je zien dat jouw site helemaal geschikt is voor dat land. Zo wordt de Duitse variant van jouwwebsite.com dus jouwwebsite.de. De Franse wordt jouwwebsite.fr enzovoorts. Een andere mogelijkheid is om een subdomein te creëren. De Franse versie van jouwwebsite.com is dan te zien op fr.jouwwebsite.com. Tot slot kun je er voor kiezen om subfolders op je bestaande website te maken. Zo komt de Duitse variant van jouwwebsite.com terecht op jouwwebsite.com/de.

Voor- en nadelen

Wat is de beste keuze? Bij de eerste optie creëer je in feite een compleet nieuwe site voor een lokaal publiek. Dit werkt voor ‘local linkbuilding’ best goed. Als Franse sites naar jouw site gaan linken – essentieel voor effectieve SEO – dan doen ze dat eerder naar het ‘hoofddomein’, de kortste en meest herkenbare url die naar jouw site leidt. Je zult bijvoorbeeld van Franse sites sneller links krijgen naar jouwwebsite.fr dan naar fr.jouwwebsite.com of naar jouwwebsite.com/fr. Daarnaast is een nieuwe domeinnaam, met bijpassende ccTLD, handig als jouw huidige domeinnaam heel Hollands is. Vinden ze jouw domeinnaam in andere landen moeilijk uit te spreken of te schrijven? Dan doe je er sowieso goed aan iets nieuws te kiezen.

De keerzijde is dat je met een ccTLD of een subdomein in feite een compleet nieuwe site creëert. Dat betekent dat je onder andere met linkbuilding weer helemaal van voor af aan kunt beginnen. Mocht je later je site willen vertalen naar nog meer andere talen (jouwwebsite.uk, jouwwebsite.es, jouwwebsite.pl) dan moet je voor al die sites ook weer van voor af aan beginnen met linkbuilding. Een flinke klus!

Er is daarom veel voor te zeggen om per taal de inhoud van de site op dezelfde domeinnaam te houden en de verschillende talen in subfolders te plaatsen. De content in alle talen staat dan onder dezelfde domeinnaam. Zo kun je voor alle talen aan linkbuilding doen op alleen dat domein. Hoe zorg je er dan voor dat gebruikers én zoekmachines eenvoudig de juiste taal van jouw site kunnen vinden? Daarvoor is de hreflang-tag essentieel.

hreflang

Door het hreflang-attribuut te gebruiken op een website, vertel je Google in welke taal die bewuste pagina geschreven is. Je kunt hiermee tegelijk aangeven in welke andere talen diezelfde pagina ook beschikbaar is, en waar die zijn te vinden. Dat heeft meteen grote voordelen voor je gebruikers. Als Google namelijk ziet dat iemand vanaf een Duitse computer iets zoekt wat jij op je site hebt staan, dan weet de zoekmachine dat er een versie is in die bewuste juiste taal. In plaats van een Duitser een Nederlandse pagina voor te schotelen, zal Google de Duitse pagina voorstellen. Afhankelijk van je site is het handig dit in Search Console van Google aan te geven. Zeker als je een algemeen hoofddomein hebt, dat bijvoorbeeld eindigt op .com of .eu, dan is het zinvol om Google te vertellen op welk land je mikt. Zo zorg je dat jouw nieuwe buitenlandse doelgroep niet afknapt op jouw Nederlandstalige content, maar de site in de juiste taal krijgt te zien.

Beste van beide werelden

Wil je de wereld rond met je website, dan hebben de verschillende opties hun voor- en nadelen. Het beste profiteer je van alle voordelen door een mix van de verschillende mogelijkheden te kiezen. Zet de verschillende talen in subfolders van je hoofddomein. Mede door het gebruik van hreflang-tags is dit goed indexeerbaar voor zoekmachines en vinden jouw gebruikers dus snel jouw website in hun eigen taal.

Het registreren van domeinnamen met landspecifieke domeinextensies is misschien niet ideaal voor SEO, maar voor jouw gebruikers zijn landspecifieke domeinnamen veel gemakkelijker te onthouden en in te tikken. Die kun je dus ook registreren voor elk land waarin je actief bent. Laat die vervolgens verwijzen naar de juiste subfolder, zodat ook bezoekers die niet via een zoekmachine komen jouw content in hun eigen taal te zien krijgen. Zo heb je het beste van twee werelden. Het is dus handig jouw domeinnaam voor verschillende landen vast te leggen. Wil je eerst checken of niet iemand je voor was, doe dan bij ons een domeinnaam check om te zien of ze nog vrij zijn.