E-commerce in de niche. 5 voorbeelden

Het webwinkellandschap is verzadigd geraakt. Grote jongens als Coolblue en bol.com zorgen voor een serviceniveau waar kleine startende ondernemers niet aan kunnen tippen. Om over hun IT en inkoopvoordeel nog maar te zwijgen. Veel startende webwinkeliers gooien daarom binnen een jaar de handdoek alweer in de ring. Marges blijken te klein, de klant te veeleisend en Google te duur…

Wil je online slagen? Dan lijkt ondernemen in de niche tegenwoordig de beste optie. Of je moet je grof geld ophalen bij investeerders om het direct één in keer goed te doen a la Picnic. Voor de meeste ondernemers is dit niet haalbaar, zij moeten klein starten en organisch groeien. Juist daarom moet de niche worden opgezocht.

Een niche houdt eigenlijk niets meer in dan een klein, afgebakend deel van de markt benaderen. Online is dit goed te doen, te beginnen met een domeinnaam die zich richt op dat bepaalde gebied. 5 voorbeelden van niche webwinkels die het goed aanpakken.

Allekabels.nl

Een webshop in kabels met inmiddels een zeer uitgebreid assortiment dat ruim 170.000 producten omvat. Kabels in alle soorten en maten en voor ieder type gebruik. De laatste tijd wordt uitgebreid met andere productgroepen. De shop ontgroeit de niche.

De categorisering is duidelijk en er kan op prijs worden gefilterd. Verzending is altijd betaald, namelijk 3,95 euro. Retourneren is voor eigen rekening. Dit laatste blijkt steeds vaker helemaal geen conversiekiller zoals voorheen werd aangenomen. Ook hanteert de winkel staffelkorting wanneer er meer van hetzelfde product wordt gekocht. Dit zal voor de zakelijke gebruiker interessant zijn.

allekabels.nl

Een shop als allekabels.nl is geen kleintje meer. Om dit aantal producten op voorraad te houden is een serieus magazijn nodig. Vergezeld van juiste software en medewerkers. Allekabels.nl bewijst dat je niet klein hoeft te blijven als je in de niche start.

Diabetesmagazijn.nl

Een gespecialiseerde shop gericht op diabeteszorg. Glucosemeters, teststrips en lancetten. Eigenlijk alles wat diabetici nodig hebben. Bij de apotheek zijn dit soort producten prijzig, online stukken goedkoper. Bovendien is online het assortiment veel groter.

Diabetesmagazijn.nl heeft een late cut-off tijd (tot 23:30 uur besteld = morgen in huis) en kan daarmee concurreren met grote jongens. Het productassortiment is overzichtelijk en er kan gefilterd worden op merken, productspecificaties en prijs. Populaire producten zijn direct zichtbaar, dit werkt zoals ‘Coolblue’s Keuze’ als een keuzehulp.

diabetesmagazijn.nl

Verzending is gratis vanaf 30 euro, voor het retourneren betaalt de klant zelf. Vaste klanten krijgen een kortingscode voor 10% korting. Dit laatste is goed voor de retentie.

Wijnvoordeel.nl

Top wijnen tegen lage prijzen. Een gebruiksvriendelijke site waarop een keuzehulp wordt aangeboden om de juiste wijn te vinden. Dit is slim, niet iedereen is immers een kenner. Bovendien willen kenners ook wel eens iets nieuws proberen. Wijnvoordeel.nl kent uitgebreide content die als een soort community wordt gebracht. Die focus op content zorgt (hopelijk) voor organisch zoekverkeer.

De winkel verzendt gratis vanaf 35 euro. Retourneren is altijd gratis. Bestelling gaat per doos, dus per 6 flessen. Dit is wel zo prettig voor de marge. Per fles verzenden zou voor een online winkel geen zin hebben, tenzij het om hele dure wijnen gaat.

Wijnvoordeel.nl

De site maakt gebruik van verlanglijstjes. Dit zie je vooral in de mode, maar werkt voor wijnen natuurlijk ook. Slimme zet! Verder wordt een ‘niet lekker, geld terug’ garantie gehanteerd. Op papier is dit heel mooi, in de praktijk kan dit flinke discussie opleveren…

Lensonline.nl

Lenzen online bestellen. Thuis laten leveren of ophalen bij een opticien. De combinatie tussen online en offline zorgt voor vertrouwen. Bij lenzen is sprake van hoge retentie. Iemand die vandaag een daglens nodig heeft, komt hiervoor binnen een aantal weken weer terug. Lensonline.nl speelt daar handig op in met kortingen en ‘tell-a-friend’ constructies.

Thuislevering is altijd betaald, levering bij een opticien is altijd gratis. Naar eigen zeggen stimuleert Lensonline.nl hier lokaal ondernemerschap mee. Een mooi streven natuurlijk. De opticien wordt ook ingezet om advies te kunnen krijgen. Lensonline.nl zet in op een hybride model waarbij de fysieke winkels als verlengstuk worden gezien van het online model.

De shop is sterk is actiematige content. Dus een testpakket met lenzen om gewoon eens te proberen tegen een gereduceerd tarief. Op deze manier worden barrières verlaagd om eens te switchen van merk, of om die bril eens niet op te zetten.

Hockeydirect.nl

Alles op het gebied van hockey. Sticks, schoenen en kleding. De shop hanteert een laagste prijs garantie. Boven de 49 euro is verzending gratis en retourneren is altijd gratis. Voor 22 uur besteld = morgen in huis. Ook hier een late cut-off tijd dus.

Hockeydirect.nl

Er wordt advies gegeven over type schoenen, lengte stick en bescherming. Al dan niet met de ondersteuning van video. De website kent allerlei filters om de gebruiker te sturen. Filter op merk, maat, prijs en tal van andere specificaties. Ook bij hockeydirect.nl is de shop een verlengstuk van de fysieke winkel.

Learnings

Na het zien van deze 5 shops kan er geconcludeerd worden dat een niche niet betekent dat een shop klein moet blijven. Wel betekent het dat je gespecialiseerd moet zijn, en vooral compleet. Uitbreiden naar andere marktsegmenten is geen probleem. Vaak gebeurt dit vrij organisch. Wat kan er nog meer geleerd worden van de 5 voorbeelden?

Een late cut-off tijd (bijvoorbeeld: tot 23 uur besteld = morgen in huis) lijkt noodzakelijk. Alleen zo kan je de grote shops bijbenen. Gratis verzenden en gratis retourneren is niet nodig. Laat je niet gek maken door bol.com! Geld rekenen voor retouren is geen conversiekiller. Een ondergrens aanhouden om gratis verzending mogelijk te maken werkt prima. Vanaf 20 euro gratis verzending bijvoorbeeld.

Keuzehulp, productfiters en sturen met populaire producten werken positief voor de gebruikerservaring. Niet iedereen kan kiezen, sommige gebruikers hebben die sturing simpelweg nodig. Top 10-lijstjes doen het ook goed. Bijvoorbeeld de 10 best verkochte wijnen.

Retentie is de spil in het succes van je shop. Terugkerende klanten mag je belonen. 10% korting geven is hier een mooi voorbeeld van. Beloon loyaliteit, en grote kans dat er mond-tot-mond reclame ontstaat. Dit geldt ook voor referrals of tell-a-friend constructies.

Online en offline kunnen elkaar versterken. Zeker bij producten waar beleving centraal bij staat kan een fysieke winkel uitkomst bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *