Google Sandbox

Nieuwe, net gelanceerde, websites kunnen relatief snel vindbaar zijn maar vervolgens ook weer snel verdwijnen naar de laatste zoekresultaten.  Wanneer u dit overkomt, bent u waarschijnlijk in de Google ‘Sandbox’ belandt. In dit stuk wordt de Google Sandbox verklaard.

Hoewel Google nooit heeft toegegeven dat de Sandbox bestaat, hebben veel website eigenaren de negatieve effecten ervan ondervonden. Google laat nieuwe websites zich eerst ‘bewijzen’, voordat de sites worden opgenomen in de resultaten. Dit heeft als effect dat nieuwe sites in het begin relatief goed scoren om een paar weken later opeens onvindbaar te worden. De Sandbox is eigenlijk een proefperiode voor uw site. Het lijkt er ook steeds meer op dat vooral websites met zeer competitieve keywords meer last hebben van deze Sandbox filter.

Omdat Google zelf het bestaan van de Sandbox nooit heeft bevestigd, bestaan er nogal wat uiteenlopende meningen over de Sandbox. Over één ding is men het redelijk eens; de Sandbox is onlosmakelijk verbonden met de leeftijd van een website. Verder speelt het aantal inkomende links een rol. Stijgt dit aantal te snel, dan is de kans groot dat Google de site begint te wantrouwen en in de Sandbox plaatst.

Om te voorkomen dat websites direct autoriteit krijgen, al dan niet door middel van doorway pages of andere niet toegestane technieken, begon Google met de Sandbox filter. Websites dienen zich eerst te bewijzen voordat Google een website op de juiste manier indexeert en rangschikt. De periode dat een website in de Sandbox zit, kan variëren van 3 tot 9 maanden. De kans dat uw nieuwe website in de Sandbox belandt is groot. Hoewel een site kan voldoen aan de richtlijnen van Google (inkomende links, unieke content, etc), belandt ie toch nog vaak in de Sandbox. Google wil iedere site simpelweg ‘leren kennen’ en twijfelt daardoor aan nieuwere sites.

Hoe weet u of uw site zich in de Sandbox bevindt?

U kunt vrij eenvoudig testen of uw website in de Sandbox zit. Voer in Google ‘www.uwdomein.nl’ in. Ziet u uw domein er niet tussen, dan is de kans groot u in de Sandbox zit of een ban te pakken heeft. Wanneer u een ban heeft, wordt dit aangegeven in Google Webmaster Tools en u kunt hier dan ook een verzoek tot heroverweging indienen. Wordt uw site wel gevonden maar komt ie ergens achteraan in de resultaten, dan zit u in de Sandbox. Bestaat uw site pas een paar weken en is ie nog niet vindbaar? Dan is de kans groot dat Google uw site nog niet heeft geïndexeerd.

Geduld hebben…

Hoewel u bij Google een verzoek tot heroverweging kunt indienen, is het verstandiger om geduld te hebben (tenzij u een ban heeft, dan is een verzoek tot heroverweging erg verstandig). Een website heeft tijd nodig om autoriteit te krijgen. Zorg ervoor dat uw site goed in elkaar zit (goede navigate, uitleesbare content, unieke content, etc) en voldoende inkomende links heeft. Als uw site zich in de Sandbox bevindt, is het een kwestie van een paar maanden voordat ie er weer uit is. Deze maanden kunt u benutten om de site te voorzien van een degelijke basis. De Sandbox is maar tijdelijk…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *