Google zet in op klantbeoordelingen

Onlangs heeft het hoofd van het Google Webspam team, Matt Cutts, aangegeven dat er nog dit jaar veranderingen zullen plaatsvinden met betrekking tot de ranking van webwinkels. De directe aanleiding was een Amerikaanse online winkelier die bewust negatieve publiciteit genereerde om hoger in Google te ranken. De eigenaar van de webwinkel stelde dat klachten van positieve invloed waren op de positie van de website in Google. Daar zat de zoekmachinegigant toch mee zijn maag.

Gemanipuleerde beoordelingen

Daarom zullen bezoekers beter beschermd gaan worden tegen ‘slechte’ webwinkels. De grote vraag is natuurlijk in hoeverre Google kan omgaan met de verschillende beoordelingssystemen, die worden gehanteerd door webwinkels. Er is sprake van een groei van het aantal gemanipuleerde beoordelingen op webwinkels, sinds Google deze beoordelingen steeds vaker meeneemt in de zoekresultaten. In veel gevallen kan er op grote schaal gemanipuleerd worden met de beoordelingen. Denk bijvoorbeeld aan reviews die door de webwinkel zelf worden ingevuld. Reviews die wel door klanten worden ingevuld kunnen gemakkelijk worden gefilterd op basis van goede en slechte beoordelingen. De slechte beoordelingen worden dan natuurlijk weggelaten.

Google Trusted Stores

Google is inmiddels bezig met het onderzoeken van andere factoren die een slechte webwinkel kunnen kwantificeren. Ook is op de Amerikaanse markt het gratis online keurmerk Google Trusted Stores inmiddels beschikbaar. Dit is misschien nog wel de meest interessante ontwikkeling. Aan de hand van dit keurmerk, vergelijkbaar met het Thuiswinkel Waarborg, kunnen webwinkels worden onderscheiden op basis van betrouwbaarheid en de kwaliteit van de dienstverlening. Zowel bedrijven als consumenten kunnen zich online aanmelden voor het programma. Webwinkels die het keurmerk op de website willen tonen dienen te voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals het aanbieden van een goede klantenservice en een snelle verwerking en bezorging van bestelde producten en diensten. Mocht een bezoeker van de webwinkel op het keurmerk klikken dan wordt aanvullende informatie getoond over de dienstverlening van het bedrijf. Voor de consument is dan direct duidelijk wat er verwacht kan worden wanneer een product of dienst wordt aangeschaft. Bezoekers die zijn aansloten bij Trusted Stores kunnen bij problemen terecht bij Google. De zoekmachine gigant fungeert dan als tussenpersoon tussen bedrijf en consument en zal trachten het probleem op te lossen. Eventueel wordt de klant financieel gecompenseerd.

Gevolgen

Toch dienen we argwanend naar dit keurmerk te kijken. Google krijgt de beschikking over persoonsgegevens en bestelgegevens van consumenten. De persoonsgegevens leveren Google geld op wanneer ze worden doorverkocht aan adverteerders. Nog interessanter zijn de bestelgegevens. Er kunnen analyses worden gemaakt van de bestellingen op webwinkels. Aan de hand van deze marktgegevens kan op de lange termijn een eigen succesvolle webwinkel worden gestart door Google. Daarmee wordt de concurrentie aangegaan met bestaande webwinkels. Door deel te nemen aan Google Trusted Stores graven deze bedrijven hun eigen graf. Vooralsnog kunnen alleen Amerikaanse webwinkels gebruikmaken van Google Trusted Stores. Pas wanneer het wereldwijd wordt gelanceerd kunnen we Google beoordelen op de betrouwbaarheid en de gevolgen van het keurmerk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *