Gratis retourneren. Stop ermee!

Gratis bestaat niet. Geen enkel bedrijf kan iets gratis aanbieden zonder dat het geld op een andere manier toch verdiend wordt. Gratis verzending bij Coolblue? Natuurlijk niet! De verzendkosten zijn gewoon verdisconteerd in de prijs. Gratis retourneren? Ook dat bestaat niet. Er wordt van te voren berekend wat het retourpercentage is en die kosten worden ook netjes meeberekend in de productprijs.

Gratis retourneren is schadelijk. De klant wordt uitgenodigd om ‘zomaar’ te bestellen. Even kijken – misschien zelfs uitproberen – en dan maar terugsturen. Het is immers toch gratis. Maar er gaat een klein drama schuil achter gratis retourneren…

Pakketbezorgers

Het moge duidelijk zijn: PostNL en DHL werken niet gratis. Door retourneren (en verzenden) ‘gratis’ te maken wordt de een situatie gecreëerd waarin de waarde van een verzending naar nul gaat. De perceptie ervan althans. Consumenten denken dat verzending waardeloos is. Dit terwijl het eigenlijk heel bijzonder is dat jij een product kunt bestellen en dit binnen 24 uur in thuis hebt. Iemand voert dit werk uit. Ophalen, sorteren, administreren, rijden en overhandigen. Het zijn stuk voor stuk handelingen die betaald moeten worden. De werkelijke kosten voor verzending liggen (afhankelijk van de aantallen) tussen de 4 en 7,50 euro. Dat geldt ook voor retour sturen. Consumenten moeten gaan inzien dat verzending geld kost en dat verzending het geld ook waard is.

Milieu

De impact van gratis retourneren is zeer negatief voor het milieu. Natuurlijk hebben al die verzendbewegingen een negatieve invloed op de CO2 uitstoot. Ook wordt de leefbaarheid in steden er niet beter op met tal van bestelbusjes die in de drukte moeten manoeuvreren. Maar wat te denken van de spullen die retour komen? Een groot deel kan niet meer verkocht worden en wordt vernietigd.

Zo blijkt Amazon gloednieuwe (teruggestuurde) wasmachines maar te vernietigen omdat de handeling te duur is om het weer in het assortiment op te nemen. Verpakking is beschadigd, en hygiëne kan wellicht niet gegarandeerd worden. Weggooien is dan kennelijk goedkoper. Dit is natuurlijk pure waanzin.

Hetzelfde gebeurt in de meubelindustrie. Een zitbank die retour komt wordt niet meer als nieuw verkocht. Maar als de winkel zich niet op tweedehands richt zit er vaak niets anders op dan de bank maar weg te gooien of te dumpen tegen spotprijzen bij opkopers.

Misbruik

Gratis retourneren lokt bovendien misbruik uit. De meeste klanten zijn netjes, maar een kleine groep is uit op eigen gewin. Die groep bestelt iets, gebruikt het product en stuurt het daarna terug. Zalando heeft om deze reden besloten speciale labels aan kleding vast te maken. Zonder label mag een jurkje niet retour. Dit om te voorkomen dat iemand een jurkje een keer draagt naar een feestje en het daarna weer terugstuurt.

Gratis retourneren moet stoppen. Het blijkt steeds vaker dat gratis retourneren geen pre is om ergens te bestellen. Webwinkel Sans Online stopte met gratis retourneren en zag de de winst stijgen.

Retour sturen ís niet gratis. Voor de klant vaak wel, maar voor ons niet en voor DHL ook niet.

Veel webwinkels schrijven rode cijfers, juist vanwege veel te soepel retourbeleid. Het is krankzinnig om het retourneren dan ook nog gratis te maken. Een vreemde trend die ingezet is door de bol.com’s en Zalando’s van deze wereld, maar eentje die niet gevolgd moet worden. Wetgeving lijkt in de maak om af te rekenen met gratis retourneren.

Natuurlijk moet retourneren kunnen. Maar de consument moet inzien dat ‘zomaar’ iets bestellen om te kijken of het past of bevalt, een dure grap is. Eentje met impact bovendien. Het is helemaal niet erg om wat beter na te denken voordat wordt aangekocht. Bevalt het echt niet? Dan betaal je gewoon zelf voor de retourzending.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *