Investeren in start-ups. Wat zijn Series A, B en C?

Het klinkt nog steeds als een sprookje. Iemand start vanuit zijn of haar garage met een concept, werkt het uit en vormt vervolgens een team van enthousiaste werknemers die op informele en niet hiërarchische wijze deel uitmaken van een potentiële groeibriljant. De start-up is begonnen.

Groeien

Maar gevaren liggen op de loer. Zware concurrentie, een slecht functionerend managementteam, onbegrip over consumentenbehoeftes en een oprakende portemonnee kunnen een start-up vroegtijdig in de problemen brengen. Al gauw blijkt dat er investeringen nodig zijn om door te groeien. Denk aan het blijven betalen van personeel, het opschroeven van het marketingbudget en de bestedingen voor bedrijfsmiddelen. De afgelopen jaren is het steeds makkelijker geworden om kapitaal binnen te halen. De rente staat laag en door de technologische vooruitgang en de e-commerce mogelijkheden kan er al snel een innovatief concept worden bedacht dat kans van slagen heeft. Meer en meer investeerders zoeken naar interessante start-ups zodat ze kunnen meeprofiteren van de ingenieuze producten en diensten die worden ontwikkeld.

Startkapitaal

Het werven van kapitaal gebeurt in zogenaamde Series, gebaseerd op de ontwikkelfase van de start-up. De Series verschillen op basis van het soort beleggers dat erbij betrokken is, het doel van het werven van het kapitaal en ook niet onbelangrijk: hoe volwassen is de start-up eigenlijk? Allereerst probeert een start-up startkapitaal te genereren. Het is een risicovolle investering binnen een informele prille financieringsronde. Het is vooral gebaseerd op enthousiasme en het potentieel. Meestal wordt er tussen de $500.000 en $1.000.000 aan startkapitaal binnengehaald. Maar om echt stappen te maken zijn Series A, B en C rondes nodig. In ruil voor aandelen krijgen bedrijfjes kapitaal tot hun beschikking van grote investeerders. Vaak wordt er lang onderhandeld over de rechten die deze investeerders hebben met hun aandelenportefeuille. Mag er bijvoorbeeld meebeslist worden? Of dien je op de achtergrond te blijven?

Series A ronde

Als blijkt dat de start-up al vroeg successen behaalt, dan is een Series A financiering nodig om het product of de dienst te verbeteren en het klantenbestand uit te breiden. Meer dan de helft van de start-ups blijkt al winst te behalen alvorens ze met deze investeringsronde beginnen. Gemiddeld duurt het 22 maanden om van startkapitaal richting een Series A ronde te gaan. Vaak zijn er al meerdere kleine investeringsrondes aan voorafgegaan. Investeerders willen tijdens een Series A ronde een duidelijk bedrijfsmodel zien waaruit blijkt dat er winst op de lange termijn kan worden behaald. Durfkapitaalbedrijven springen in deze ronde in. De afgelopen jaren zijn de bedragen van Series A investeringen sterk toegenomen. Het gaat vaak om miljoenen dollars. De uitgaven van een Series A start-up ligt op ongeveer $400.000 per maand. Ze hebben zich dus al ontwikkeld tot een serieus bedrijfje.

Series B en C ronde

Om het marktbereik te vergroten en de ontwikkelfase definitief achter zich te laten, worden Series B investeringen gezocht. Met het kapitaal kan expertise worden binnengehaald die het team komen versterken. Het zijn ervaren VC (Venture Capital) bedrijven die deelnemen aan deze investeringsronde. Gemiddeld duurt het 2 jaar om van een Series A ronde naar een Series B ronde te gaan. De minst risicovolle ronde vindt plaats gedurende de Series C. Het duurt gemiddeld 27 maanden om vanuit een Series B ronde de Series C ronde te bereiken. De start-up heeft zich bewezen, is succesvol en wil nu opschalen en zelfs fuseren met concurrenten. Soms worden andere bedrijven overgenomen. De grote jongens zoals hedge funds, private equity firms en investeringsbanken raken betrokken bij de start-up. Tijdens deze ronde kunnen de investeringen oplopen tot honderden miljoenen dollars. Het gemiddelde ligt op ongeveer 50 miljoen.

Unicorn start-ups

Uiteindelijk zal slechts 1 procent van alle start-ups uitmonden in een zogenaamde unicorn start-up, waarbij ze een waardering van meer dan een miljard dollar krijgen. Tussen 2013 en 2018 is het aantal unicorns gegroeid met meer dan 350 procent. Voorbeelden zijn Uber en Airnbnb. Start-ups die zijn uitgegroeid tot super unicorn zijn het Chinese ByteDance (180 miljard waard) en SpaceEx (74 miljard waard). Deze bedrijven hebben vaak miljarden aan schuld opgebouwd om door te kunnen groeien.

SPAC

De afgelopen tijd worden steeds meer SPAC’s (Special Purpose Acquisition Company) opgericht. Dit zijn groepen investeerders die zich verenigen in een lege vennootschap die een beursnotering krijgt. Met het kapitaal willen ze vervolgens een start-up naar de beurs brengen. Het voordeel ten opzichte van een traditionele IPO is dat het minder tijd in beslag neemt, geld bespaard en er dus in no time een beursnotering kan worden bewerkstelligd. Er is immers geen boekenonderzoek nodig, want het is simpelweg een lege huls die op de beurs komt en vervolgens een minderheidsbelang neemt in een start-up. Deze start-up neemt daarna de beursnotering over. Meer dan de helft van alle Amerikaanse beursgangen in 2020 verliep via een SPAC.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven