Linkdirectories; nuttig of waardeloos? 5 tips!

Linkdirectories, ooit zeer populair maar nu eigenlijk niets meer dan een linkbuilding tool. Ooit werd er daadwerkelijk via directories gezocht naar diensten en producten. Die rol hebben zoekmachines zich inmiddels al jaren toegeëigend.

Google ziet enkele linkdirectories nog steeds als nuttig omdat bepaalde landen (bijvoorbeeld Noord Korea) zoekmachines censureren en de inwoners van die landen dan in ieder geval via linkdirectories informatie kunnen vinden die niet gecensureerd is. Dit is ook de reden dat Google dmoz.org gebruikt voor de Google Directory. Helaas laat dmoz.org op zijn beurt weer steken vallen als het gaat om het toevoegen van links, maar dat even terzijde.

Toch bestaan er nog vele duizenden directories. Vaak zijn die directories van slechte kwaliteit en verdwijnen ze ook weer snel. Doordat er met standaard software (bijvoorbeeld PHP Linkdirectory) wordt gewerkt, is de drempel erg laag om te beginnen. Maar zoals eigenlijk met alle websites, zit het hem in het onderhoud.

Linkdirectories hebben als grote nadeel dat de concurrentie exact dezelfde link kan krijgen. Er wordt immers niet naar je site gelinkt omdat je content zo goed is, maar simpelweg omdat je een formuliertje invult. Eigenlijk is de link-waarde daarmee dus nihil. Maar omdat in de praktijk de concurrentie je nooit helemaal imiteert, kan het toevoegen van links aan een directory nuttig zijn. Het schaadt je site in ieder geval niet. Maar verwacht er geen wonderen van. En voor meer traffic hoef je het ook niet te doen…

1. Pas op met teruglinken

Veel linkdirectories willen pas een link naar jouw site opnemen als jij eerst naar hen linkt. Deze linkruil is niet verstandig en vaak ook niet gelijkwaardig. Alleen als het om een zeer relevante linkdirectory gaat, kan je linkruil overwegen. Maar link niet zomaar naar slechte directories. Google houdt niet van ‘linkfarms’.

2. Check de soort links

Er zijn directories die met nofollow en/of 302 links werken. Dit soort links zijn waardeloos voor je ranking. En vaak leveren ze ook geen traffic op. Eigenlijk heb je niets aan dit soort directories. Je kunt je link natuurlijk aanmelden. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar ruil geen links met directories die nofollow- en/of 302 links gebruiken

3. Betaal niet voor links

Er zijn enorm veel directories die geld vragen voor een link. Doe dit niet. Wanneer sites een link verkopen, wil Google dat ze de link van een nofollow voorzien. Houdt de site zich hieraan en voegt ie de nofollow toe, dan is de link weer waardeloos voor de ranking (zie punt 2). Past de website geen nofollow toe en verkoopt ie wel links, dan is de kans groot dat ie vroeg of laat een penalty krijgt van Google. Dan wordt de link naar jouw site dus ook minder waard! Weggegooid geld als je het mij vraagt.

4. Check de PageRank

Hoewel PR slechts een indicatie is van de kwaliteit van een website, kan dit je wel helpen. Als een site een PR van 3 of 4 heeft, bestaat ie in ieder geval al een tijdje. Dit suggereert dat er bepaalde commitment is, de site zich ontwikkelt en er waarschijnlijk geen ban op zit. Als je link op zo’n site geplaatst wordt, blijft de link in ieder geval nog even online. Je doet dan niet voor niets de moeite.

5. DMOZ.org

Dit is eigenlijk de enige linkdirectory die er echt toe doet. Dmoz.org bestaat al sinds 1998 en wordt door Google uitgelezen in de Google Directory. Als je op 1 linkdirectory moet staan, is het dmoz.org. Helaas laten de redacteuren van deze site vaak te wensen over. Sites worden niet toegevoegd en antwoord hoef je bij sommige onderwerpen ook niet te verwachten. Maar toch blijft Google waarde aan dmoz.org toekennen. Dit maakt het dus de moeite waard om te proberen je site erop te krijgen.

Hoewel ik niet erg positief tegen directories sta, kan het geen kwaad wanneer ze naar je linken. Google straft je nooit af voor een ‘slechte’ site die naar jou linkt. Maar ik pleit voor andere linkbuildingstrategieën. Het vinden, checken en aanschrijven van directories kost vrij veel tijd en ook al wordt je link toegevoegd, de waarde van die link blijft discutabel. Focus je daarom op goede unieke content, partnerships, blogs, persberichten en relevante startpagina’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *