Magnet.me: voor het werven van hoogopgeleid talent

Het werven van hoogopgeleid talent was lange tijd  niet voor elk bedrijf weggelegd. Jaren lang waren carrièrebeurzen, studievereniging- evenementen en inhousedagen vrijwel de enige manieren waarop studenten in contact konden komen met potentiële werkgevers.

Stage vinden

Op zoek naar een eerste stage of traineeship vonden studenten telkens dezelfde werkgevers op hun pad: grote bedrijven met grote recruitment budgetten. Logisch, want deelname aan carrièrebeurzen was én is voor bedrijven peperduur.  Daar komt nog eens bij dat deelnemen aan beurzen extreem tijdsintensief is en meerdere collega’s al snel een werkdag moeten opofferen om hieraan deel te kunnen nemen. Voor een kleiner bedrijf eigenlijk gewoon onmogelijk. Dit resulteerde in een situatie waarin grote corporates en multinationals het monopolie op hoogopgeleid talent hadden en het voor het MKB enorm lastig was hier tussen te komen, terwijl het juiste talent de motor van elke business is. 

Door Magnet.me is het sinds 2012 het ook voor start-ups en MKB’ers mogelijk om toegang te krijgen tot die groep hoogopgeleid talent. Het plaatsen van een vacature is op Magnet.me namelijk gratis. Ook het benaderen van kandidaten is kosteloos. Tegen een kleine vergoeding kunnen bedrijven hun vacatures en bedrijfsprofiel wel promoten om zo beter onder de aandacht te staan bij de door hen beoogde doelgroep. 

Bedrijfscultuur

Om kandidaten vervolgens een goed beeld te geven van de bedrijfscultuur bij voor hen relevante werkgevers, zet Magnet.me in op foto’s en video. Tekst is al lang niet meer het enige medium waarmee mensen informatie inwinnen en zeker niet de huidige generatie studenten en young professionals. Niemand boekt een kamer op Airbnb zonder eerst de foto’s te hebben bekeken. Dit is voor een werkplek niet anders. Duidelijke foto’s en video’s helpen de kandidaat bij de vraag: “Zie ik mijzelf hier werken?” 

Als dat het geval is kan de kandidaat zijn of haar interesse bekend maken door de vacature te liken. Net zoals op bekende dating-apps ontgrendelt een like een gesprek, waarin werkgevers kandidaten kunnen uitnodigen om verder te praten of meteen te solliciteren. 

Op deze manier hebben grote én kleine werkgevers op een laagdrempelige manier toegang tot hoger opgeleid talent voor hun vacatures, zoals je zou mogen verwachten in 2020. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *