Not provided…

Waar de filosofie van Google altijd was om informatie overal en altijd toegankelijk te maken, lijkt de zoekmachine nu zelf degene die stopt met bepaalde informatie te verstrekken. Google’s missie lijkt in theorie nobel en wereldverbeterend, in realiteit stuurt de zoekmachine steeds meer aan op betaalde services van het bedrijf.

Ruim een jaar geleden begon Google in Analytics met het tonen van ‘not provided’ in Analytics. Dit houdt in dat Google bepaalde organische zoekresultaten gewoonweg niet toont. Zo weet je niet hoe bezoekers gezocht hebben en krijg je bij zoekwoorden simpelweg ‘not provided’ te zien. Al snel bleek dat Google zoekinformatie van ingelogde gebruikers niet meer toonde en daarvoor in de plaats ‘not provided’ neerzette. Dit lijkt een ‘minor detail’ maar met alle diensten van het bedrijf (Gmail, Youtube, Google Plus, etc, etc) is de kans groot dat gebruikers ingelogd zijn als ze zoeken. Voor website-eigenaren ontstaat er een gapend gat in hun data. Zo is het onzichtbaar waar bepaalde conversies vandaan komen. Dit is niets nieuws en is helaas anno 2013 nog steeds de realiteit. Maar sinds kort maakt Google het nog bonter…

Het bleek een maandje geleden dat Google nu ook data van bezoekers die Chrome gebruiken niet toont. Aangezien Google met hun browser Chrome in Nederland het grootste marktaandeel heeft (zo’n 35% op dit moment), begin je als website-eigenaar steeds meer data te missen. Nu zowel ingelogde bezoekers als gebruikers van Chrome ontbreken, wordt Analytics een stuk moeilijker te analyseren en kan er slechter op geanticipeerd worden. Google verloochent hiermee hun eigen missie als je het mij vraagt. Maar dan blijkt opeens dat in Adwords alle data (bijvoorbeeld conversies) gewoon gemeten worden, ongeacht de browser die je gebruikt. Met andere woorden, betalen voor zoekverkeer levert wel die belangrijke data op. Organisch wordt wederom tegengewerkt.

Met alle Google updates (Panda & Penguin) werd het al lastiger om op meerdere competitieve keywords te scoren, ook op merknaam wordt organisch scoren lastiger omdat deze pagina’s nog maar 7 resultaten bevatten en nu toont Google ook al minder info op het moment dat je bezoeker Chrome gebruikt (of ingelogd is). Google stuurt dus steeds meer aan op hun betaalde dienst Adwords. Betalen per klik en het bedrijf toont je op de eerste pagina en je krijgt je bezoekersdata te zien. Waar Adwords een prima tool is om direct aan bezoekers te komen, zegt organisch toch echt meer over de kwaliteit van je site en je linkprofiel en bovenal organisch is duurzaam. De vraag rijst dan ook steeds meer waar organische vindbaarheid eindigt. Google lijkt dit aspect namelijk steeds minder te benadrukken. Sommige verwachten dat alle voor zoekopdrachten er nog maar 7 resultaten getoond gaan worden. Dit kan in gaan houden dat organisch 7 resultaten oplevert en gesponsord tot wel 12… Het wordt hoog tijd dat een Bing/Yahoo (al dan niet in samenwerking met Facebook) een goede concurrent wordt van Google!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *