Ondernemen tijdens Corona: snel aanpassen

Ondernemen met haast. Soms vanuit puur opportunisme, maar soms ook vanwege maatschappelijke noodzaak. Als Covid-19 ons iets leert is het wel dat snelheid van essentieel belang is. Vooral online ondernemers kunnen zich vaak snel aanpassen. Want uiteindelijk draait het om aanpassing. Maar ook de horeca die snel bijstuurt naar thuisbezorging lijkt het wel te redden. Winkeliers die in rap tempo digitaliseren hebben veel minder kans om om te vallen. Snelheid is key. Laten we eens kijken naar 4 praktijkvoorbeelden.

Bavaria

Desinfectiemateriaal is niet meer weg te denken na ruim 9 maanden Corona. Bij ingangen van winkels en kantoren staan zuilen om de handen te kunnen ontsmetten. En thuis heeft menigeen inmiddels ook een pompje staan. Bavaria zag de vraag naar bier kelderen en ging toen over op het produceren van desinfectie. Niet zozeer voor het geld lijkt me, maar goede PR leverde het zeker op.

Let even op de datum van bovenstaande tweet. Op 28 maart was Bavaria al zover om het desinfectiemateriaal te leveren. De ‘lockdown’ ging in op 15 maart. Dit is prestatie van formaat. In 13 dagen naar een nieuw product. Dat aanpassingsvermogen laat zien dat Bavaria intern z’n zaken goed op orde heeft.

Webwinkels in mondkapjes

Ook mondkapjes zijn opeens onderdeel van het straatbeeld geworden. Talloze webwinkels verkopen ze inmiddels. Soms als onderdeel van een bestaand assortiment, maar ook zijn hele nieuwe winkels geopend. Mondkapjes zullen in Nederland ook verplicht worden, zo werd vandaag bekend. In andere landen waren ze dat al. Hoe dan ook, de vraag zal nog even aanhouden. Winkels die ze op voorraad hebben – en houden – gaan prima tijden tegemoet.

Niche shops als verbandmagazijn.nl omarmden mondkapjes al rap en konden ook gewoon leveren ondanks verhalen over schaarste. Wel moest er enorme haast worden gemaakt met inkoop en zelfs met eigen productie van de maskers. “We moeten sowieso momenteel alles op alles zetten om voorraad op peil te houden. Het is drukker dan ooit tevoren. Zeker producten die uit het buitenland komen kunnen er langer over doen”.

Drukwerkdeal.nl

Niet heel objectief, want ik ben fan van Drukwerkdeal. Dit bedrijf heeft de drukwereld totaal veranderd. Vroeger moest je lang wachten en waren prijzen verre van transparant. Nu bestel je standaard drukwerk gewoon online. En dit kan ook als je haast hebt. Juist dan!

Drukwerkdeal, en inmiddels ook copycats als Drukzo, leveren extreem snel. Soms al binnen 24 uur. Dat hun processen goed zijn ingericht blijkt uit de snelheid waarmee ze alle corona-gerelateerde items op de markt hebben gebracht. Posters, hesjes, flyers, linten, etc, etc. Binnen een week hadden ze het al af en konden klanten het bestellen. Ook met eigen logo’s erop. Dit onderstreept ook hier hoe goed Drukwerkdeal de interne processen onder de knie heeft.

Drukwerkdeal excelleert in snelheid en in e-commerce. Veel concurrentie kan niet volgen, een deel daarvan heeft de handdoek in de ring moeten gooien. Drukwerkdeal heeft van online (snel) drukwerk de standaard gemaakt.

Happy Italy

De horeca beweegt steeds meer richting e-commerce. Toen restaurants dicht moesten en daarna maar mondjesmaat mensen mochten toelaten, is een groot deel over gegaan op online systemen om afhaal mogelijk te maken. Natuurlijk werd Thuisbezorgd massaal ingezet, maar je kunt ook je eigen shop openen.

Happy Italy is een fantastisch voorbeeld van hoe het moet. Dit bedrijf opende gewoon een webwinkel waarop je afhaalorders kon plaatsen. Direct betalen, order confirmatie en gaan. Ook in de restaurants zelf wordt tegenwoordig aan de hand van een QR code op de tafel een bestelling geplaatst en afgerekend. Je bestelt ook via de webwinkel als je in het restaurant eet. Op die manier worden bewegingen op de werkvloer verminderd, wat hopelijk bijdraagt het terugdringen van Covid-19.

Het maakt Happy Italy heel flexibel en minder afhankelijk van overheidsmaatregelen, die nog steeds op de loer liggen. Ook zorgt het voor minder overheadkosten. Op die manier is het bedrijf hopelijk uit de gevarenzone.

Snelheid en aanpassingsvermogen

Uiteraard zijn er veel meer voorbeelden te vinden van bedrijven die zich snel aanpassen. Maar de voorbeelden hier laten al zien hoe bedrijven zich aanpassen en met welke snelheid dit gedaan moet worden. Een maand achterover leunen en je raakt achterop.

Snelheid en aanpassingsvermogen zijn essentieel. Natuurlijk moet een ondernemer ook de wil hebben en niet te vergeten de financiële middelen. Er moet hoe dan ook worden geïnvesteerd. Maar dit is wel de enige manier om een crisis het hoofd te kunnen bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *