Verkopen op bol.com. Race to the bottom?

Verkopen op marktplaatsen. Je kunt er niet meer omheen. Marktplaatsen zouden ‘the next big thing’ zijn. Het aanstaande entree van Amazon in Nederland houdt de gemoederen al even bezig, en via bol.com verkopen al tienduizenden winkeliers hun voorraad. Maar is dit een slimme keus? Levert het echt geld op? Of graaf je je eigen graf? Tijd om dieper te kijken naar verkopen op bol.com.

Iedereen kan verkopen via bol.com. Zelfs zonder webwinkel/website kan je via bol.com producten aanbieden. Er is alleen een kvk-nummer nodig. Zodra je bent aangemeld kan je producten toevoegen. Staat een product nog niet op bol.com? Dan moet je zelf teksten, foto’s, voorwaarden en prijzen toevoegen. Staat het product er al? Dan hoef je eigenlijk alleen jouw prijs en levertijd door te geven. In dat geval heb je jouw product in een paar seconden toegevoegd en kan het verkopen beginnen.

Wanneer je de enige verkoper bent van een bepaald product ben je spekkoper. Bol.com is dan een extra kanaal waarmee je zelf jouw marge bepaalt. Maar realistisch is dit helaas niet. Er is namelijk altijd concurrentie. Vandaag misschien niet, morgen wel. Misschien wordt bol.com zelf wel je grootste concurrent… Hierover later meer.

Kosten

Bol.com rekent een commissie op basis van de productgroep. Rond de 10 tot 15 procent is heel normaal. Hoewel ze vorige maand nog een verlaging aankondigden. Ze voelen de hete adem van Amazon kennelijk.
Verder eist bol.com dat je gratis verzendt, dus je toont prijzen inclusief verzendkosten. De commissie wordt dus ook over de verzendkosten gerekend. Als laatste moeten klanten gratis kunnen retourneren. Hier betaalt bol.com overigens een deel aan mee, maar een retour van een klant kost je toch nog 2 euro. En alvast een tipje van de sluier: het aantal retouren via bol.com ligt hoog. Heel hoog.

Prijsspel

De beleving interesseert bol.com helemaal niets. Hoe je met klanten communiceert, of je producten inpakt, of je een leuk presentje meegeeft en of het product bijvoorbeeld lang genoeg houdbaar is idem. Het draait om de prijs. Ben je de goedkoopste? Pas dan word je in het ‘koopblok’ getoond. Ben je 5 cent duurder dan je concurrent? Dan is bol.com eigenlijk al niet meer interessant. Hiermee is het startsein gegeven voor de ‘race to the bottom’.

Koopblok bol.com

Performance

Ook jouw performance wordt bijgehouden. En met performance bedoelt bol.com levertijd. Lever je te laat? Dan krijg je strafpunten. Verzend je vaker te laat? Dan kan bol.com je straffen door jouw producten uit het koopblok te halen. Heeft PostNL of DHL last van een storing? Pech! Is het in december druk bij de pakketdiensten? Pech! Bol.com straft onverbiddelijk. En je begrijp het al, als je bij bol.com direct (niet-partner) bestelt, heeft bol.com natuurlijk ook last van diezelfde storing of drukte…

Bol.com kan de performance doormeten doordat je verplicht bent track&trace gegevens in te vullen van een bestelling.

Retouren

Bol.com belooft de klant gratis retourzending. Dit klinkt heel nobel (voor het milieu overigens wat minder…) maar levert in de praktijk lange discussies op. Een klant die z’n product gebruikt heeft en het vervolgens besluit terug te zenden wordt door bol.com geen strobreed in de weg geleegd. Als verkoper zit jij echter met het probleem. Ga je de discussie met de klant aan? Of schrijf je het product af en neem je het verlies? Dat laatste is natuurlijk het makkelijkst, totdat blijkt dat het aantal retouren zomaar eens 5 keer hoger dan op je reguliere shop kan uitkomen. Behalve het product ben je dus ook de retourkosten kwijt.

Gratis retourneren is een drama voor veel webwinkels. Het blijkt steeds vaker dat retouren onverkoopbaar zijn en gewoonweg weggegooid worden. Behalve de economische impact is ook het milieu hier natuurlijk niet bij gebaat. Bovendien lokt het misbruik uit.

Concurrentie

In theorie kan je als enige verkoper opereren en profiteren van het enorme bereik van bol.com. Realistisch is dit niet. Maak jij zelf een product (bijvoorbeeld sieraden)? Dan kan bol.com enorm interessant zijn. Het nadeel is dan vaak wel dat niemand je kent en dus niet zoekt op je product of merk.

De meeste webwinkels kennen forse concurrentie. Op bol.com is dit niet anders. Maar gezonde concurrentie is prima. Ongezond wordt het echter wanneer bol.com ziet (en ze zien alles!) dat je veel verkoopt van een bepaald product. Een koud kunstje voor bol.com om het product daarna zelf te gaan voeren. Bol.com kaapt jouw hardlopers om ze zelf te gaan aanbieden. En je begrijpt het al, het koopblok wordt dan even aangepast zodat bol.com zelf – ondanks eventuele hoge prijs – als eerste wordt getoond. Soms zelfs nog exclusief verzendkosten!

Grote merken

Grote spelers negeren bol.com en Amazon over het algemeen. Nike trok zich al terug van Amazon en je begrijpt dat Mediamarkt of Coolblue hun producten niet op bol.com gaan aanbieden. Dit is niet zonder reden. Bol.com minimaliseert marges en houdt klantdata zelf. Als merk bouw je niets op. Klantcontact en branding is niet mogelijk. Je kunt geen nieuwsbrief naar een klant sturen. En een flyer toevoegen aan de bestelling is door bol.com verboden.

Data

Hierboven werd het al kort aangestipt, maar de data die Bol.com genereert met jouw verkopen zijn ongekend waardevol. Ten eerste verdwijnen e-mailadressen van klanten in de bol.com database, voor jou als verkoper blijven e-mailadressen onbekend. Vergeet de maandelijkse nieuwsbrief dus maar.
Bovendien weet Bol.com wat je verkoopt, voor hoeveel en welke aantallen. Dit is normaal gesproken die meest concurrentiegevoelige informatie van een bedrijf, en nu deel je dit gewoon…
Als laatste vul jij bol.com met content. En helemaal gratis. Maak jij serieuze productfoto’s en gaat een concurrent jouw product ook verkopen? Die foto’s worden dan net zo makkelijk door je concurrent gebruikt.

Data is de echte killer. Bol.com weet veel meer van jouw handel dan je denkt. Er zijn legio voorbeelden van producten die door een partner werden aangeboden en zo hard liepen dat bol.com het product zelf ook maar ging aanbieden. Je kunt door te verkopen op bol.com nieuwe concurrentie creëren!

Verkopen op Bol.com (en Amazon) kent alleen verliezers, zeker op lange termijn. Het is een absolute ‘race to the bottom’.

Eén reactie

  1. Mr. Jan

    Negeer bol en focus op je eigen winkel. Veel gezonder, zeker op de lange termijn.
    Bol gaat hoe dan ook op z’n lazer krijgen van Amazon. En prima. 2 kwaden die elkaar aanvallen. Hopelijk sneuvelen ze allebei.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *