Volledige ‘referral’ in Google Analytics

Dat Google Analytics (hierna GA) hèt programma is om je statistieken bij te houden, is inmiddels duidelijk. Het programma is gratis en wordt op miljoenen websites gebruikt. Door een simpel stukje code op je site te implementeren, weet je direct wat er op je site gebeurt. Tot zover niets nieuws natuurlijk.

Maar wanneer je GA op de default/standaard manier gebruikt, onderscheidt het programma zich te weinig van andere webanalytics programma’s (bijv; OneStat). Elementen als ‘tijd op site’, ‘verwijzende sites’, ‘regio’, en ‘het aantal bezoekers’ zijn ook bij de concurrentie van GA gemakkelijk op te vragen. En hoewel deze elementen je een end op weg kunnen helpen, is er meer nodig wanneer je je site beter wilt analyseren.

Dit brengt ons naar GA. GA onderscheidt zich doordat je specifieke metingen kunt verrichten; metingen die misschien wel alleen voor jou interessant zijn. De instellingen die nodig zijn om deze specifieke meting te verrichten, staan niet standaard in GA. Deze moet je zelf instellen. Dit doe je d.m.v. ‘filters’. Met een filter kan je aangeven wat je wilt meten en wat niet. Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig verkeer van je eigen IP-adres uitsluiten om zo een meting niet te vertroebelen. Dit is maar een simpel voorbeeld. GA gaat veel dieper.

Tot zover een wat algemeen verhaal over GA en de filters. Nu maar gelijk het diepe in. Vorige week liepen we tegen een filter aan (link) die hulp kan bieden aan de wat grotere sites met veel subsites. De filter stelt je in de gelegenheid om de volledige verwijzing/bronvermelding te tonen. Bijvoorbeeld; je krijgt traffic van deze site (www.netnotion.nl ). Met de standaardinstellingen in GA zie je onder ‘verkeersbronnen’ alleen ‘netnotion.nl’ staan. Maar met deze filter zie je de volledige verwijzing/bron, bijvoorbeeld; https://www.netnotion.nl/2010/08/meer-zoekwoorden-ingegeven-tijdens-zoektocht/

Deze filter kan erg veel helpen wanneer je bijvoorbeeld traffic van forums krijgt of van blogs. Je hoeft zo niet intern binnen die forums of blogs te gaan zoeken als je wilt zien wat er over je geschreven wordt, maar je ziet via GA direct van welke subpagina het verkeer komt.

Zo stel je deze filter in;

1. Maak een nieuw profiel aan voor de website die je wilt meten. Geef dit profiel een naam (bijv; Uwsite Testaccount). Je hoeft de conversiecode niet nogmaals te implementeren.

2. Klik op het profiel (Uwsite Testaccount). Je zit nu bij de profielinstellingen. Scroll naar beneden en klik op ‘filter toevoegen’.

3. Je kunt nu een filter gaan instellen.
> Kies voor een nieuwe filter.
> Geef de filter een naam. Bijvoorbeeld; ‘Volledige Verwijzing’
> Vink dan ‘aangepast filter’ aan.
> Vink ‘geavanceerd’ aan
> Bij Veld A -> A extraheren; kies voor ‘verwijzing’ en vult in het vak ernaast dit in; (.*)
> Bij Veld B -> B extraheren; niets invullen, laten zoals het is.
> Uitvoeren naar -> Samenstellen; kies voor ‘door de gebruiker gedefinieerd’ en vul in het vak ernaast dit in; $A1
> Veld A verplicht; Ja
> Veld B is verplicht; Nee
> Uitvoerveld negeren; Ja
> Hoofdlettergevoelig; Nee
> Klik dan op ‘wijzigingen opslaan’

De instellingen zouden er dan zo uit moeten zien;Filter voor volledige bronvermelding Filter voor volledige bronvermelding

Je kunt nu bij het menu van je website de volledige verwijzing opvragen. Klik op ‘bezoekers’ en dan op ‘door de gebruiker gedefinieerd’. Je kunt dit natuurlijk ook toevoegen aan je dashboard, zo verschijnt het altijd direct als je bij je profiel zit.

Noot; de eerste dag zal er bij de meting ‘not set’ blijven staan. GA kan niet met terugwerkende kracht informatie ophalen. Maar na de eerste dag, zul je opeens meer informatie krijgen en de volledige verwijzing te zien krijgen.  Helaas blijft een deel van de bezoeken ook langer op ’not set’ staan. Toch geeft de filter een beter beeld van sites die naar je verwijzen. We testen nog wat af om te kijken of dit verholpen kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *