Youtube maakt Harlem Shake DJ miljonair

Youtube wordt ermee gebombardeerd: uploads van mensen die een Harlem Shake hebben gemaakt. De populaire uitvoering van de Harlem Shake werd geïntroduceerd door Australische tieners, die vanuit een kleine kamer de video opnamen. De video’s worden gekenmerkt door een persoon (vaak met helm) die een aantal seconden danst, omgeven door anderen die hier geen aandacht aan besteden. Wanneer de bas in één keer duidelijk aanwezig wordt gaan de andere personen in de video ook uit hun dak, met vaak de meest uiteenlopende outfits en dansbewegingen.

Een aantal factoren waren doorslaggevend om de Harlem Shake succesvol te verspreiden. Zo is de tijdspanne van de video ongeveer een halve minuut en wordt er gebruik gemaakt van aanstekelijke muziek en bijzondere uitvoeringen. Bovendien is een video gemakkelijk te maken met een smartphone en kan het in no-time worden geupload op Youtube.

Het gelijknamige nummer van de Amerikaanse producer Baauer werd al in het voorjaar van 2012 uitgebracht door het label Mad Decent. Overigens is de ‘Harlem Shake’ een dansbeweging uit de jaren tachtig, onstaan in Harlem, New York. Inmiddels heeft het nummer hoge noteringen bewerkstelligd in de wereldwijde hitlijsten en is het aantal inkomsten voor Baauer via iTunes en Spotify sterk gegroeid.

Nog interessanter zijn de inkomsten die Baauer genereert via Youtube. Al vroegtijdig (begin 2012) werd het Content ID systeem van de videodienst ingeschakeld. Aan de hand van dit systeem wordt de muziek auteursrechtelijk beschermd op Youtube. Met andere woorden, wanneer in andere video’s op Youtube het nummer wordt gebruikt dan kan Baauer de video blokkeren, of nog interessanter, meeprofiteren van de advertentie-inkomsten van deze video. Denk bijvoorbeeld aan de advertenties die worden getoond alvorens een video kan worden bekeken op Youtube. Naar het schijnt kan er aanspraak worden gemaakt op maximaal 55% van de totale inkomsten. Overigens gaat het om inkomsten uit advertenties per duizend vertoningen.

Inmiddels zijn er duizenden partners die gebruikmaken van het Content ID systeem. Een interessante ontwikkeling, waarbij de consument niet meer opdraait voor de kosten die artiesten verlangen, vanwege inbreuk op het auteursrecht. Het zijn de adverteerders en het aantal views die bepalend zijn voor de opbrengst van de artiest. Na de Gangnam Style wederom een hype. En uiteraard een voorbeeld van het nieuwe verdienmodel van de muziekindustrie en adverteerders. Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *